Sunday, April 13, 2014

Tips Cat atau Pilih Cat

Untuk bahagian cat nie.. Ada few tips untuk mengecat nie.. For the info, rumah ni aku cat sendiri sebab nk cut cost... Ada dalam 3 hari 3 malam cat.. Penat tu xder la sangat, mcm bersukan and it is a good work out in fact... So aku lebih suka buat benda sendiri sebab satisfaction dia lain sket..Untuk cat, korang kena determine concept la.. Combination colours as well as cost.. WHen we talk about cost, ini adalah bagi memilih jenis cat...

1. Concept nie - korang kena sendiri decide, at the end korang yang duk umah tu, bukan designer, tukang cat atau orang lain yang influence korang tu.. Korang yang akan decide environment tu sendiri.. As for us, my wife yang minat purple ni dari dulu lagi.. And for the next few years nie, purple color will me the on the spot light based on abg ipar aku punya trend analysis.. Untuk makluman, if my fact is correct la kan, dalam dunia designer nie atau furniture nie, diorang pon ada trend sendiri.. Trend color and style.. SO untuk purple, buleh dijangka akan bertahan dalam next few years nie.. So industry ID akan focus dan product more product yang purple base.. 

2. Combination - color combination memang penting sebab akan determine kedudukan items dalam rumah.. impact pada minda.. mood reflects... as well as base line untuk korang buat internal decoration nanti.. Aku xpandai nk explain benda ni sebab aku rasa more towards creativity sket,,, So the best is korang tgk la combination mana yang korang nk pakai. 

3. Jenis cat - Ada mcm2 jenis kat luar sana, tapi make sure korang pilih yang betul untuk area indoor atau outdoor.. Indoor nie untuk dalam rumah, and outdoor untuk luar rumah la.. Glossy untuk permukaan yang berkilat, memang cantek dan nmpak berkilat under lighting yang cukup, tapi, sebelum apply jenis cat nie, korang kena make sure permukaan dinding pon licin dan sama rata.. Kalau beralun atau bergunung pon, bila pakai cat jenis glossy ni, korang mcm menonjolkan keburukkan dari kecantikan.. Sebab bila glossy, and undur lighting, dinding yang beralun akan nampak dengan jelas dan ini akan menyakitkan mata.. Still buleh nk pakai, cuma kena ratakan dinding sahaja.. THe other type, adalah Mat.. Mat ni mcm cat biasa dan tak berkilat but still cantek kalau kena combination... RUmah kami pakai untuk inddor 

4. Brand - rata2 bila survey, most of taukue kedai ni kata xder difference, cuma ada certain Brand yang color dia xsama 100% dgn color dlm catalog.. Aku pakai Brand Jotun and Delux.. Tauke kata almost the same as in catalog..

5. Price - Rata2 lebih kurang sama sahaja... Susah nk jumpa promosi Cat.. Hahaha.. Tapi bila ada promotion tu memang murah betul tu.. Hahaha... Untuk cat biasa memang murah, tapi kalau cat yang bancuh atau color yang specific yang takde dalam catalog, memang mahal sket sebab custom made kan.. 

Hasilnya

Untuk makluman, combination kami, gray and purple.. cost cat sahaja dalam RM500.. Sendiri cat, 3 hari 3 malam..


No comments:

Post a Comment