Thursday, February 13, 2014

Aluminium Window

Aluminium window.. Initially idea nk buat tingkap yang kami buleh dibuka wide angle supaya pemandangan tu tak terhalang.. (mcm gambar dibawah).. Tapi harga untuk window macam ni dalam RM65 psft and above.. Area aku 50sft x 90 = RM 3 500..
Folding Window design
Dah banyak kedai aku survey so far.. These are list of contractors yang aku survey untuk window sahaja. Korang buleh la contact diorang kalau nk tau harga diorang offer, so far price differences tu xjauh beza cuma yang membezakan diorang nie adalah workmanship and finishing.





At last, kami decided ambik yang biasa jer sebab pikir-pikir balik nk jimat untuk other area lagi. So kitorang pon ambik middle range punya jer. Cuma aku silap sket masa buat deal dgn dia, aku lupa nk retain small portion of contract amount, tapi alhamdulillah takde untoward incidences. Package untuk window ni depend pada korang punya material window and jenis cermin. Cermin ada beberapa jenis untuk dipilih, ada yang tempered ada yang reflective and ada yang tebal sket dari biasa and yang bercolour sket. In normal cases, cermin ni hanya 5 mm to 6 mm jer, kalau nk pakai yang tebal kena pakai casement yang lebih kukuh and hinges yang lebih berkualiti. Harga untuk casement low standard dalam RM18psf ke bawah, cermin mcm kat site contractor. Kalau yang middle quality sket dalam harga RM20psf to RM24psf with normal glass. Aku punya RM20psf with installation. Kalau nk pakai yang high end, the price can shoot up to RM70psf, the quality is with powder coated finishing. Memang cantek and superb finishing la. Aku yang biasa punya ajer. By the way, aku ambik contractor dalam gambar yang ke-3 sebab paling murah dan senang nk deal as well explanation dia bagus.

Tingkap di Dry Yard
Tingkap Master Bedroom
Tips 1: Masa deal dgn mana2 contractor, try untuk retained certain amount of money so that dia buleh come back untuk rectify kerja dia kalau ada something wrong.

Tips 2: Korang tanya dulu mcm mana warranty period dan mcm mana charges.
Tips 3: Try consult cara pemasangan, material, dari sini korang buleh tgk mana yang competent. Try consult tingkap yang high end mcm folding window ke.

No comments:

Post a Comment