Monday, February 10, 2014

Hong KOng Part 3

1st day di Hong Kong, kami cuma scout around je dulu and familiarized dengan environment sebab cuaca agak sejuk sepanjang duration kami di sana. Tambah-tambah kalau ada budak kecik, risau body dia xdapat nk adapt dgn perubahan cuaca nie.

Surrounding parameter Hotel kami
My lovely assistant Captain
MRT service diorang memang efficient dan most of the places yang ada tourist attraction korang buleh sampai. However, kami ada masalah besar dengan efficiency Lift servicing most of the MRT's station. Memang slow dan lembab beb. Kami tunggu lama untuk naik/turun lift di mana2 stesen MRT nie. Kalau bukan disebabkan stroller memang xnaik dah Lift ni. Untuk makluman, kebanyakkan pedestrian walkway yang connecting underground MRT takde escalator atau lift, cuma tangga sahaja, so korang kena la usung stroller tu naik/turun halfway down. Lebih sukar kalau anak dah tidur. Hahaha. So make sure fit enough nk mengangkat stroller dgn budak di dlmnya. Hahah.

MRT map
Heritage 1881
Since our objective untuk scout around and testing MRT diorang, kami decided ke Star Ferry Pier naik Ferry ke Hong Kong Island pagi ni. On the way ke pelabuhan ni, kami singgah sekejap di kawasan Heritage 1881. Nothing much kat sini, sebab aku xminat sangat. Hahaha. My wife jer minat sebab ada bunga, so dia ambik la gambar kat sini.

Surrounding area ke Star Ferry Pier
Star Ferry Pier Harbour
Star Ferry Pier :
Attraction : Experience naik ferry sambil layan pemandangan superb Hong Kong.
Direction : Naik MTR ke Tsim Sha Tsui. Exit L6. Plenty of signage, sure korang xkan sesat. Dari exit tu, terus menghala ke Heritage 1881, melalui kawasan menara jam dan Hong Kong Theater.

Notes : 
  1. Kat sini ada banyak packages, korang buleh survey nak naik yang mana satu. Yang pusing semua tempat, yang ada candle light dinner atas tu, yang serve tea sahaja and etc. Bagi aku, dah memadai naik ferry biasa.
  2. Sebaik korang sampai di Star Ferry Pier, korang ada options nk ke Central atau Wan Chai (both places di HK Island).
  3. Perjalanan dari TST (Kowloon) ke Central dalam 10-12 minute jea and kalau ke Wan Chai tambah dlm 3 to 5 minutes, ride on the Star Ferry costs HK$2.50 for Adults, HK$1.50 for children on weekdays and HK$3.40 and HK$2.10 on weekends and korang buleh bayar guna Octopus Card. 
  4. Operating hour start from 7.20am until 10pm.
Tip 1: Korang buleh layan Symphony of Light pukul 8 malam naik ferry dan ferry akan stop di tengah2 untuk beberapa minutes (tapi fact ni aku xsure, ada blogger yang share mcm nie). Anyway, korang buleh checked kat sana nanti.

Excited naik Ferry
Kami memilih untuk ke Central. Once sampai Central, dari sana korang buleh naik Big Bus yang ala-ala Hop-In-KL. Bus ni akan round2 area HK Island. Rasa rugi pulak xnaik. Anyway, dari Central Harbour kami berjalan ke International Finance Centre (IFC). Tempat ni more or less mcm big shopping mall la jugak. Ada MAC store yang besor giler, tapi kami xmasuk pon sebab tak berminat.

MAC store
Sekian untuk posting hari ni.. 
Roger out.. sign-off..






No comments:

Post a Comment